Programul Psihoeducational
“Impreuna la scoala!”

Contextul social:

O problema foarte grava in Romania o reprezinta, abandonul scolar care este intr-o continua crestere. Cei mai afectati sunt:

  • copiii care provin din mediu rural;
  • copiii de etnie roma;
  • copiii care provin din familii sarace;
  • copiii cu CERINTE EDUCATIONALE SPECIALE.

Cifrele in 2010 la nivel global arata astfel: 61 de milioane de copii abandoneaza scoala la varsta invatamantului primar si 71 de milioane de copii abandoneaza scoala la varsta  gimnaziala. Aceste cifre au fost obtinute in urma unui proiect avand amploare multinationala, incluzand  un numar de 26 de tari  printre care si Romania. (Acest raport a fost declarat de UNICEF Romania)

Nu putem stii cu certitudine numarul abandonului scolar in cazul copiilor cu cerinte educationale speciale, dar conform datelor Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului (ANPC), baietii reprezinta 57% din totalul copiilor cu cerinte educationale speciale, avand varste cuprinse intre 3-14 ani.

Intensificarea eforturilor pentru incluziunea copiilor cu dizabilitati in scolile de masa, a fost si este in continuare o preocupare majora a tarii noastre. Acesta presupune in primul rand eliminarea formelor de discriminare si formarea unor valori, cum sunt toleranta, deschiderea si respectul. Pentru dobandirea acestora avem nevoie de centre specializate, specialisti pregatiti sa lucreze cu copiii care au cerinte educationale speciale, precum si servicii adecvate nevoilor lor.

In vederea unei bune integrari in invatamantul de masa a copiilor cu cerinte educationale speciale programul ”Impreuna la scoala”  are in vedere toate aceste aspecte si doreste extinderea lui la nivel national.

sss

Obiective:

Obiectivul principal al acestui program PsihoEducational este de a ajuta copilul cu dizabiliati sa se adapteze cat mai bine mediului scolar, oferindu-i sprijin in intelegerea notiunilor, exersarea deprinderilor intelectuale si a rutinei scolare, cu tot ce presupune ea: respectarea de reguli, ocuparea timpului liber, ascultarea, atentia, colaborarea.

Metode si tehnici de lucru

Metodele si tehnicile de lucru sunt adaptate grupului de copii format si specifice interventiilor terapeutice in vederea recuperarii deficitelor cu care se confrunta copiii. Ele tin cont de modalitatea de lucru scolara, in sensul ca pastreaza structura coerenta a lucrului in colectiv si a pauzelor.

Tehnici aplicate:  

  • tehnici cognitive si de ludo-terapie, in vederea recuperarii deficitelor din aria intelectuala;
  • tehnici comportamentale – pentru dezvoltarea unui comportament adecvat mediului scolar, bazate pe sistemul motivational si pe sistemul de consecinte si reguli;
  • tehnici specifice art-terapiei, pentru stimularea abilitatilor motrice, si detensioare emotionala.

Metodele folosite sunt inspirate din mai multe surse terapeutice, dar mai ales din experienta directa a echipei in lucrul cu copiii cu dizabilitati.

Etapele programului:

  1. Evaluarea initiala – presupune stabilirea nivelul de dezvoltare al fiecarui copil, particularitatile comportamentale si emotionale si tipul de ajutor de care are cea mai mare nevoie.
  2. Integrarea copilului in programul psihoeducational.

Structura programului urmareste structura scolara din invatamantul clasic. Cuprinde trei materii principale: romana, matematica si abilitati practice. Lunar, se vor realiza activitati in afara salii de curs, ce presupun expunerea copiilor la mediul social extins: parc, cinema, spectacole, etc.

Durata unei intalniri – 3h/zi (5 zile/saptamana);

Durata grupului: 1 an de pregatire scolara;
Cursurile vor fi sustinute de personal specializat in psihopedagogie speciala, si coordonate de un psiholog clinician.

Noutatea programului consta in:

  • imbinarea functionala a metodelor terapeutice folosite;
  • modul de lucru – atent la nevoile deosebite ale copiilor, adaptat nivelului lor de intelegere, si flexibil;
  • posibilitatea de a urmari progresul copilului prin teste specifice, aplicate la inceperea anului si la terminarea lui.